Quelle:
Institut für Biometrie der Medizinischen Hochschule
Hannover
Brustkrebs-Therapie:
Standardisierter
Mistelextrakt erhöht Lebensqualität
In einer am Institut für Biometrie der Medizinischen Hochschule
Hannover (MHH) durchgeführten epidemiologischen Studie (retrospektive
Kohortenstudie mit Parallelgruppen) wurden 219 Patientinnen
untersucht, die unter Brustkrebs litten und zusätzlich zur konventionellen,
tumorzerstörenden Behandlung einen auf Lektin standardisierten
Mistelextrakt verordnet wurde. Als Kontrollgruppe dienten
470 Brustkrebs-Patientinnen,
die keinen Mistelextrakt erhielten. Die Behandlung wurde im Durchschnitt
über 284 Tage verfolgt. Hauptziel der Untersuchung war es
herauszufinden wie sich die Gabe des Mistelextrakts auf die unerwünschten
Nebenwirkungen auswirkt, die von der Krankheit selbst oder aber
der tumorzerstörenden Standardtherapie verursacht werden.
Zusätzlich wurde auch die Sicherheit der Anwendung der Misteltherapie
analysiert.
Die Studienergebnisse zeigten, dass bei den Brustkrebs-Patientinnen
der Therapiegruppe im Vergleich zur Kontrollgruppe signifikant
weniger Nebenwirkungen registriert wurden die von der tumorzerstörenden
Therapie ausgingen - beispielsweise Übelkeit, Magen-Darm-Symptome,
Depression, Fatigue
und andere Stimmungsbeeinträchtigungen. Die Nebenwirkungen
die von der Misteltherapie selbst verursacht wurden waren meist
leicht und erforderten keine Behandlung. Die Autoren kamen daher
zu dem Schluss, dass die zusätzliche Gabe eines auf Lektin standardisierten
Mistelextrakts gut verträglich ist, die Lebensqualität der Brustkrebs-Patientinnen
verbessert und bei definierten Krankheitsstadien die rückfallfreien
Zeitintervalle verlängert.
Mehr
Informationen zum Thema Brustkrebs-Therapie
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Die
vollständige englischsprachige Version dieser Studie (vorläufige
PDF-Datei)
finden Sie
hier
Anticancer
Res. 2003 Nov-Dec;23(6D):5081-7.Links
Influence of postoperative complementary
treatment with lectin-standardized mistletoe extract on breast
cancer patients. A controlled epidemiological multicentric retrolective
cohort study.
Schumacher K, Schneider B, Reich G, Stiefel
T, Stoll G, Bock PR, Hanisch J, Beuth J.
Institut fuer Biometrie, Medizinische Hochschule Hannover, Konstanty-Gutschow-Str.
8, 30625 Hannover, Germany.
This epidemiological study was performed to evaluate the influence
of postoperative complementary treatment with lectin-standardized
mistletoe extract (sME) on breast cancer patients. The design
(retrolective cohort analysis with parallel groups) and conduct
of the study were in agreement with current standards for prospectively
randomized clinical trials.
A cohort of 1,248 breast cancer patients on postoperative
chemo-, radio-, hormone-therapy were studied in 27 randomized
centers. Patients with complementary medications other than
sME were excluded from the evaluation and the final analysis was
performed on data of 689 patients. From this cohort 219
patients received a complementary treatment exclusively with
sME
(therapy group), while 470 patients were without complementary
treatment (control group). The median follow-up time was 284
days (therapy group) and 285 days (control group).
The primary end-point of the study was to determine the impact
of complementary sME treatment on disease- or therapy-induced
adverse reactions in breast cancer patients. Imbalances for
causal effects (covariates) were adjusted by propensity scores.
Final evaluation was performed by estimating the linear regression
between change in symptom score and propensity score with all
data and using the regression line to calculate the change in
symptom score expected for each patient. Tumor-associated events
were evaluated by number and time until event. The safety of sME
treatment was analysed in terms of number, severity, duration
and outcome of adverse reactions.
As
compared to breast cancer patients without complementary treatment
(control group), the administration of sME (therapy group)
resulted in a significant reduction of adverse reactions induced
by the tumor-destructive therapies (e.g. nausea, gastro-intestinal
tract symptoms, depression, fatigue, mental symptoms) and prolonged
relapse-free intervals, most pronounced for UICC stages IIa and
IIb. The rate of sME-associated adverse reactions was 12.8%.
All side-effects were mild to moderate, predominantly local skin
reactions and self-limiting without therapeutic intervention.
Complementary treatment of breast cancer patients with lectin-standardized
mistletoe extract (sME) proved to be a well tolerated optimization
of standard tumor-destructive therapies, mainly improving quality
of life and relapse-free intervals in defined UICC stages.
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