Ärzte
enttäuscht: Die Extrakte der Heilpflanze Ginkgo biloba konnten
in dieser wissenschaftlichen Langzeit-Studie die geistige
Leistungskraft alter Menschen nicht wie erhofft positiv beeinflussen.
Die
Heilpflanze Ginkgo biloba hat seit Jahrhunderten eine treue
Anhängerschaft. Viele Ärzte und ihre Patienten glauben fest
an die Heilkraft von Ginkgo. Während früher auf dem Gebiet
der Pflanzenmedizin der Glaube an eine angenommene Wirkung
ausreichte, werden
seit einigen Jahren zunehmend aufwändige wissenschaftliche
Studien angefertigt, um Näheres über die Heilwirkung zu erfahren.
Nun hat eine Forschergruppe unter Mitarbeit von 3,069 älteren
Menschen (Lebensalter 72-96 Jahre) im Durchschnitt über sechs
Jahre an sechs akademischen Zentren die Wirkung von Ginkgo
gründlich untersucht.
Die Abnahme der geistigen Leistungsfähigkeit der Patienten
wurde mit Hilfe von klinisch bewährten und international üblichen
Testverfahren objektiviert. Dabei zeigte sich, dass die regelmäßige
Einnahme von täglich zwei Tabletten Ginkgo-Extrakt die altersgemäße
Abnahme der geistigen Leistungskraft, im Vergleich zu den
Teilnehmern in der Placebo-Gruppe (Scheinmedikament-Gruppe),
nicht positiv beeinflussen konnte.
Ginkgo hatte also nicht die Wirkung die sich Ärzte und Patienten
bei der Verodnung bzw. Einnahme erhofft hatten.
mehr (Wikipedia)
Bild:
Fotolia@Marina Lohrbach
Journal
of the American Medical Associatioon
Ginkgo
Biloba for Preventing Cognitive Decline in Older Adults:
A Randomized Trial
Topic: Prevention/Vascular
Date
Posted: 2/5/2010
Author(s): Snitz BE, O’Meara ES, Carlson MC, et
al., on behalf of the Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) Study
Investigators.
Citation: JAMA 2009;302:2663-2670.
Clinical Trial: yes
Study
Question: Does the herbal product Ginkgo biloba have
an effect on long-term cognitive functioning in older adults?
Methods: The
Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) study is a randomized, double-blind,
placebo-controlled clinical trial of 3,069 community-dwelling
participants ages 72-96 years, which was conducted in six
academic medical centers in the United States between 2000
and 2008. Median follow-up was 6.1 years. Participants received
either twice-daily dose of 120 mg extract of G. biloba (n
= 1,545) or identical appearing placebo (n = 1,524).
Primary
outcome was the rates of change over time in the
Modified Mini-Mental State Examination (3MSE), in the cognitive
subscale of the Alzheimer Disease Assessment Scale (ADAS-Cog),
and in neuropsychological domains of memory, attention, visual-spatial
construction, language, and executive functions, based on
sums of z scores of individual tests.
Results: Annual
rates of decline in z scores did not differ between G.
biloba and placebo groups in any domains, including memory,
attention, visuospatial abilities, language, and executive
functions. For the 3MSE and ADAS-Cog, rates of change varied
by baseline cognitive status (mild cognitive impairment),
but there were no differences in rates of change between treatment
groups. There was no significant effect modification of treatment
on rate of decline by age, sex, race, education,APOE*E4 allele,
or baseline mild cognitive impairment.
Conclusions: Compared with placebo,
the use of G. biloba, 120 mg twice daily, did not result
in less cognitive decline in older adults with normal cognition
or with mild cognitive impairment.
Perspective: Like the great majority
of studies funded by the National Institutes of Health designed
to test the value of vitamin and herbal supplements, this
excellent study shows no value for ginkgo, which
has been taken by at least one third of my older patients
over the past 15 years. The cost of the studies has been substantial
and seems to have done little to reduce the excessive use
and marketing of supplements. Melvyn
Rubenfire, M.D., F.A.C.C.