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Medizin 2000

2.1.2026

 

 

 


Ärzte enttäuscht: Die Extrakte der Heilpflanze Ginkgo biloba konnten in dieser wissenschaftlichen Langzeit-Studie die geistige Leistungskraft alter Menschen nicht wie erhofft positiv beeinflussen.

 

Die Heilpflanze Ginkgo biloba hat seit Jahrhunderten eine treue Anhängerschaft. Viele Ärzte und ihre Patienten glauben fest an die Heilkraft von Ginkgo. Während früher auf dem Gebiet der Pflanzenmedizin der Glaube an eine angenommene Wirkung ausreichte, werden seit einigen Jahren zunehmend aufwändige wissenschaftliche Studien angefertigt, um Näheres über die Heilwirkung zu erfahren. Nun hat eine Forschergruppe unter Mitarbeit von 3,069 älteren Menschen (Lebensalter 72-96 Jahre) im Durchschnitt über sechs Jahre an sechs akademischen Zentren die Wirkung von Ginkgo gründlich untersucht.
Die Abnahme der geistigen Leistungsfähigkeit der Patienten wurde mit Hilfe von klinisch bewährten und international üblichen Testverfahren objektiviert. Dabei zeigte sich, dass die regelmäßige Einnahme von täglich zwei Tabletten Ginkgo-Extrakt die altersgemäße Abnahme der geistigen Leistungskraft, im Vergleich zu den Teilnehmern in der Placebo-Gruppe (Scheinmedikament-Gruppe), nicht positiv beeinflussen konnte.
Ginkgo hatte also nicht die Wirkung die sich Ärzte und Patienten bei der Verodnung bzw. Einnahme erhofft hatten. mehr (Wikipedia)

Bild: Fotolia@Marina Lohrbach

 

 

Journal of the American Medical Associatioon

Ginkgo Biloba for Preventing Cognitive Decline in Older Adults: A Randomized Trial

Topic: Prevention/Vascular

Date Posted: 2/5/2010

Author(s): Snitz BE, O’Meara ES, Carlson MC, et al., on behalf of the Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) Study Investigators.

Citation: JAMA 2009;302:2663-2670.

Clinical Trial: yes

Study Question: Does the herbal product Ginkgo biloba have an effect on long-term cognitive functioning in older adults?

Methods: The Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) study is a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial of 3,069 community-dwelling participants ages 72-96 years, which was conducted in six academic medical centers in the United States between 2000 and 2008. Median follow-up was 6.1 years. Participants received either twice-daily dose of 120 mg extract of G. biloba (n = 1,545) or identical appearing placebo (n = 1,524).

Primary outcome was the rates of change over time in the Modified Mini-Mental State Examination (3MSE), in the cognitive subscale of the Alzheimer Disease Assessment Scale (ADAS-Cog), and in neuropsychological domains of memory, attention, visual-spatial construction, language, and executive functions, based on sums of z scores of individual tests.

Results: Annual rates of decline in z scores did not differ between G. biloba and placebo groups in any domains, including memory, attention, visuospatial abilities, language, and executive functions. For the 3MSE and ADAS-Cog, rates of change varied by baseline cognitive status (mild cognitive impairment), but there were no differences in rates of change between treatment groups. There was no significant effect modification of treatment on rate of decline by age, sex, race, education,APOE*E4 allele, or baseline mild cognitive impairment.

Conclusions: Compared with placebo, the use of G. biloba, 120 mg twice daily, did not result in less cognitive decline in older adults with normal cognition or with mild cognitive impairment.

Perspective: Like the great majority of studies funded by the National Institutes of Health designed to test the value of vitamin and herbal supplements, this excellent study shows no value for ginkgo, which has been taken by at least one third of my older patients over the past 15 years. The cost of the studies has been substantial and seems to have done little to reduce the excessive use and marketing of supplements.  Melvyn Rubenfire, M.D., F.A.C.C.

 

 

 

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Wichtige Info-Links:

Website Specialmed

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