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im Info-Netzwerk
Medizin 2000

2.1.2026

 

 

Quelle: Fachblatt Annals of Internal Medicine

 

Darmkrebs-Prophylaxe: Bei Darmspiegelungen (Colonoskopie) kommt es relativ häufig zu schweren Komplikationen

 

Im Zuge der Früherkennung von Darmkrebs-Erkrankungen werden immer häufiger sog. Colonoskopien (Spiegelung des Dickdarm = Colon) ärztlich verordnet, bzw. angeraten. Nicht immer werden die Patienten darüber aufgeklärt, dass es bei dieser diagnostischen Maßnahme relativ häufig zu schweren Komplikationen kommt.

In einer von US-Forschern durchgeführten und im Fachblatt Annals of Internal Medicine veröffentlichten Studie raten die Autoren daher den Ärzten, gerade bei reinen, an gesunden Patienten durchgeführten Screening-Untersuchungen  das Komplikationsrisiko mehr als bisher üblich in ihre Überlegungen einfließen zu lassen.

Das festgestellte Risiko von 5 schweren Komplikationen pro 1000 durchgeführten Colonoskopien wird bei Patienten, bei denen aufgetretene Symptome abgeklärt werden müssen, vermutlich als akzeptabel angesehen werden. Treten schwere Komplikationen allerdings bei gesunden Menschen auf, die sich lediglich einer Routine- Früherkennungsuntersuchung unterziehen wollen, so ist die Situation möglicherweise anders zu bewerten.

In Europa schätzte man bisher grob, dass es gerade bei der Abtragung von Polypen trotz größer Sorgfalt in 1-2% der Fälle zu einer Verletzung der Darmwand mit Durchbruch (Perforation) oder einer Blutung ( weniger als 5%) kommen kann. In 1-2% der Fälle kann nach der Untersuchung eine Operation erforderlich werden.

 


 

 

Complications of colonoscopy in an integrated health care delivery system.

Levin TR, Zhao W, Conell C, Seeff LC, Manninen DL, Shapiro JA, Schulman J.

Kaiser Permanente Medical Care Program, Oakland, California, USA. Theodore.Levin@kp.org

BACKGROUND: Information about colonoscopy complications, particularly postpolypectomy bleeding, is limited.

OBJECTIVE: To quantify the magnitude and severity of colonoscopy complications.

DESIGN: Retrospective cohort.

SETTING: Kaiser Permanente of Northern California.

PATIENTS: 16, 318 members 40 years of age or older undergoing colonoscopy between January 1994 and July 2002.

MEASUREMENTS: Electronic records reviewed for serious complications, including hospital admission within 30 days of colonoscopy for colonic perforation, colonic bleeding, diverticulitis, the postpolypectomy syndrome, or other serious illnesses directly related to colonoscopy. RESULTS: 82 serious complications occurred (5.0 per 1000 colonoscopies [95% CI, 4.0 to 6.2 per 1000 colonoscopies]). Serious complications occurred in 0.8 per 1000 colonoscopies without biopsy or polypectomy and in 7.0 per 1000 colonoscopies with biopsy or polypectomy. Perforations occurred in 0.9 per 1000 colonoscopies (CI, 0.5 to 1.5 per 1000 colonoscopies) (0.6 per 1000 without biopsy or polypectomy and 1.1 per 1000 with biopsy or polypectomy). Postbiopsy or postpolypectomy bleeding occurred in 4.8 per 1000 colonoscopies with biopsy (CI, 3.6 to 6.2 per 1000 colonoscopies). Biopsy or polypectomy was associated with an increased risk for any serious complication (rate ratio, 9.2 [CI, 2.9 to 29.0] vs. colonoscopy without biopsy).

Ten deaths (1 attributable to colonoscopy) occurred within 30 days of the colonoscopy.

LIMITATIONS: 99.3% (16 204) of colonoscopies were nonscreening examinations. The rate of complications may be lower in a primary screening sample. The small number of observed adverse events limited power to detect risk factors for complications.

CONCLUSIONS: Colonoscopy with biopsy or polypectomy is associated with increased risk for complications. Perforation may also occur during colonoscopies without biopsies.

 

Ann Intern Med. 2006 Dec 19;145(12):880-6.

* Ann Intern Med. 2006 Dec 19;145(12):I39.


PMID: 17179057 [PubMed - indexed for MEDLINE]

 

 

 

 

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(13.12.2009)
 

  

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