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Medizin 2000

2.1.2026

 

 

 

Quelle: Medline Abstract Fachblatt BMJ

 

Schnell unter die Dusche? Australische Chirurgen fanden heraus, daß es offenbar unschädlich ist wenn kleine OP-Wunden bereits unmittelbar nach der OP feucht werden und nicht mit Verbandsstoff abgedeckt werden


Bisher gaben Ärzte ihren Patienten nach einer kleineren Operation den Rat, die Hautnaht für 24-48 Stunden mit Verbandsstoff bedeckt und trocken zu halten. Diese Vorsichtsmaßnahme sollte verhindern helfen, daß sich die Wunden entzünden.

Nun haben australische Forscher in einer zufallsgesteuerten Vergleichsstudie herausgefunden, daß diese Vorsichtsmaßnahme vermutlich überflüssig ist. Der Hälfte der 857 an der Studie teilnehmenden Patienten wurde gestattet, die kleinen Hautwunden unbedeckt zu lassen und schon kurz nach der OP feucht werden zu lassen. Am Ende der Studie zeigte es sich, daß es in beiden Gruppen in etwa 8% der Fälle zu Wundinfektionen kam. Dies macht deutlich, daß übertriebene Vorsicht zu keiner Senkung des Infektionsrisikos führt. Zumindest gilt dies für das tropische Klima in dem die Untersuchung durchgeführt wurde.



 


 

 

BMJ 2006;332:1053-1056 (6 May), doi:10.1136/bmj.38800.628704.AE (published 24 April 2006)

Can sutures get wet? Prospective randomised controlled trial of wound management in general practice


Clare Heal, senior lecturer1, Petra Buettner, senior lecturer1, Beverly Raasch, associate professor1, Sheldon Browning, general practitioner2, David Graham, general practitioner2, Rachel Bidgood, general practitioner2, Margaret Campbell, general practitioner2, Robert Cruikshank, general practitioner2

1 James Cook University, Queensland, Australia, 2 Mackay, Queensland, Australia

Correspondence to: C Heal, 10 Sunset Beach Court, Shoal Point, Mackay, Qld 4750, Australia clarshel@hotmail.com



Abstract

Objective To compare standard management of keeping wounds dry and covered with allowing wounds to be uncovered and wet in the first 48 hours after minor skin excision.

Design Prospective, randomised controlled, multicentre trial testing for equivalence of infection rates.

Setting Primary care in regional centre, Queensland, Australia.

Participants 857 patients randomised to either keep their wound dry and covered (n = 442) or remove the dressing and wet the wound (n = 415).

Results The incidence of infection in the intervention group (8.4%) was not inferior to the incidence in the control group (8.9%) (P < 0.05). The one sided 95% confidence interval for the difference of infection rates was {infty} to 0.028.

Conclusion These results indicate that wounds can be uncovered and allowed to get wet in the first 48 hours after minor skin excision without increasing the incidence of infection.


Den Originalartikel finden Sie hier

 

 

 

 

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(13.12.2009)
 

  

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